Yoga og avspenning for gravide

Alle yogakurser for gravide går over 6 uker på Kulturhuset USF, 4. etg. Du melder deg på den dagen som passer best, men kan bytte dag ved behov. Bare klikk Hurtigvisning knappen for direkte påmelding eller klikk på bildet for å gå til en mer detaljert påmeldingsside. Hvis du er elev / student angi Student i rabattfeltet når du kommer til kassen og du får 20% rabatt på kurset. Ta med studentbevis første gang på kurset og vis det uoppfordret til læreren.
Fortsatt ledige plasser på kursa som begynner i mars og i mai. Kurset i mai er det siste før sommeren.

Aktuelle kurs:

Hvis ikke du får til å kjøpe kurset kan du påmelde deg ved å sende en epost til audhild@stillhet.no og oppgi hvilket kurs du ønsker å gå på i tillegg til navn, adresse og mobilnr.

Hei Audhild

Tenkte du skulle få en liten hilsen etter en vel overstått fødsel, hvor jeg brukte veldig mye av det du har lært oss på gravidyoga!

“Fødselen tok bare ni timer og min eneste smertelindring var meditativ pust, positiv tenkning og en standhaftig samboer som også hadde lært seg den meditative pusten. Det var helt utrolig hvor mye den hjalp! Jeg merket tydelig forskjell på veene når jeg brukte meditativ pust og når jeg ikke gjorde. De gjorde ti gange mere vondt når jeg ikke brukte pusten! Og tanken om at ønske veene velkommen og se dem som mine små hjelpere, som skulle få så gode arbeidsbetingelser som muligt, var også en kjempehjelp. Jeg vil råde absolutt alle gravide til å gå til gravidyoga. Det er den beste fødselsforberedelse jeg kan forestille meg! Tusen for det.”

Mange hilsener fra Mor Marie

Gjør noe godt for deg selv og for barnet du venter…

Under graviditeten er du og barnet en helhet. Ikke bare din fysiske tilstand påvirker barnet. Mange undersøkelser viser at også morens psykiske tilstand påvirker det ufødte barn. Enhver psykisk tilstand er knyttet til en bestemt biokjemisk tilstand. Stress og angst, liksom ro og trygghet, gir hormonelle endringer i kvinnens kropp, og de formidles videre til fosteret gjennom morkaken. Yoga kan hjelpe deg til å komme i en harmonisk tilstand hvis du for eksempel er stresset eller ute av balanse. Ved å gjøre noe for selv å ha det godt under svangerskapet gir du også barnet de beste betingelsene for en god start i livet.
Et kurs i yoga for gravide bygger på praktisk erfaring – noe du virkelig kan få glede av – både i løpet av svangerskapet, under fødselen og i tiden etter fødselen. Det gir ro og energi – overskudd og mot. Jeg har ofte møtt nybakte mødre på gaten som har fortalt meg at det virkelig var nyttig det de lærte på kurset. Også jordmødre har gitt tilbakemelding om at de rett og slett kan se at her har de en fødende som har gått på yogakurs.

Når er det best å gå på kurs?

Yoga er noe du kan ha glede av hele svangerskapet. Med yoga kan du forebygge evt. plager som en følge av graviditeten og holde deg i fysisk form. Å gå på kurs er også et pusterom der du får vere sammen med deg selv og barnet. Ønsker du å begynne tidlig kan du først gå et yoga grunnkurs og deretter yoga for gravide i siste del av svangerskapet. En del gravide velger å gå to yoga for gravide kurs etter hverandre for å få repetert det de har lært og for å få gjort yoga en gang i uken. Er du allerede kommet langt i svangerskapet, har du likevel stort utbytte av kurset. Du gjør øvelsene så godt du kan. Mange har gått på kurs helt fram til terminen. Se tidspunkter i spalten til høyre. Ved å lytte til hva eksperter forteller om fødsler og barnepleie, kan vi få vite mye. Men det som vi har aller mest bruk for å vite, er at vi kan noe, at vi er noe, at våre egne fornemmelser og sunne fornuft er verd å stole på.

Yoga for gravide…

Jeg har undervist gravide i yoga siden 1990 og var selv gravid i 1994. Da hadde jeg stor gravid-sommerfuglnytte av yoga i svangerskapet og under fødselen, som var helt annerledes enn da jeg fikk mitt første barn i 1983.

Yoga er en behagelig måte å trene kroppen sin på når du er gravid, men yoga er mer enn det. På mine kurs lærer du også hvordan du kan bruke yogastillinger til å øve deg på å oppleve smerte på en god måte. Du lærer hvordan pusten hjelper deg til å være avspent og du lærer en god pusteteknikk du kan bruke under fødselen. Kurset er et forløp med progresjon. Vi starter med enkle øvelser som er nyttige for gravide. Yoga styrker og myker opp kroppen. Øvelsene løser på en varsom måte opp for unødvendige spenninger. Velvære er noe av det første man merker som en virkning av yoga. Noen yogaprogrammer er mer krevende og nyttige med tanke på å komme i god form til fødselen. I løpet av kurset blir ulike temaer tatt opp som smerte, pust, avspenning, fødestillinger og trening av bekkenbunnen. Siste kurskveld blir hele fødselsforløpet gjennomgått med veiledning om hvordan du kan bruke det du har lært som nyttige redskaper under fødselen.

«Jeg er overbevist om, at det redskab som yoga er under en sådan proces gjorde, at jeg følte, at det var mig der hadde kontrollen på en positiv måde – jeg var ikke bange på noget tidspunkt – jeg lod kroppen arbejde i det tempo som den havde. Jeg ventede hele tiden på de store smerter, som jeg før fødslen havde hørt skulle komme – med de udeblev (faktisk så synes jeg, at det er meget værre, at gå til tandlægen). Yogaen gjorde, at jeg følte en stor tro på mig selv, og at denne proces som var igang var helt naturlig. Specielt brugte jeg følgende to teknikker aktivt: «Gik inn i smerten, lokaliserede den og mærkede efter» og «var bevidst på mit åndedræt mesteparten af tide.»

Mette

Avspenning…

Når du slapper av, får barnet det også mye bedre. Unødvendige muskelspenninger i livmoren slipper slik at barnet får mer plass. Blodgjennomstrømningen i morkaken øker slik at barnet får mer næring, og kroppen din holder opp med å produsere unødvendige stresshormoner som ellers overføres til barnet via morkaken.

Du ligger på ryggen eller på siden og har eventuelt et pledd over deg. Gjennom å følge lærerens veiledning opplever du en grundig avspenning i musklene, i sansene og i nervesystemet og etter hvert i dypere lag av sinnet. Hver kurskveld avsluttes med 10-20 min. dybdeavspenning.

Under selve fødselen vil du få utrolig mye glede av din evne til på kort tid å kunne slappe fullstendig av. Du henter frem nye krefter og er mer ovenpå i situasjonen.

Avspenning

Du kan delta aktivt i den prosessen det er å føde et barn. Gjennom øvelse og arbeid med situasjonen oppnår du trygghet og mot til å kunne samarbeide i stedet for å stritte imot.

Yoga etter fødselen…

På samme måten som det tok kroppen litt tid å venne seg til svangerskapet tar det også tid for den å finne tilbake til sin gamle form.

Har du hatt glede av yogaøvelsene under svangerskapet og fødselen vil du også ha stor glede og nytte av å fortsette når barnet er kommet. Under svangerskapet og fødselen har bekkenbunnen vært utsatt for stor belastning. Etterpå er det derfor viktig å trene opp musklene i bekkenbunnen igjen. Gjennom yoga gjenopptrenes hele kroppen på en harmonisk måte.

Ved å praktisere yoga får du også mulighet til å være litt alene, være deg selv helt igjen. Bare 30-40 minutter om dagen med fysiske øvelser, pusteøvelser eller avspenning kan gi deg overskudd og energi som du kan gi videre til det lille barnet og dine omgivelser.

Inspirasjon

Yogastillingen Frosken

Tessa:

«Det var mitt tredje svangerskap, og jeg følte meg i mye bedre fysisk form enn de to andre gangene fordi jeg hadde begynt med yoga… Under selve fødselen var især pusteøvelsene og avspenningsteknikkene til stor hjelp… I yogaøvelsene hadde vi opplevd hvordan spenninger og smerte kan gi seg om man innstiller seg på å akseptere og møte smerten. Jeg var godt forberedt på at fødselen kunne gjøre vondt, og jeg ble overrasket over at det var så lett å oppleve smerten.»

«Alle kvinner er fantastiske i en fødesituasjon, og de har utrolige ressurser. Vi må lære kvinnen til å stole mye mer på sin egen fødeevne. Kvinner som aktivt har gjort yoga i hele svangerskapet, har som regel en positiv innstilling til fødselen og er nysgjerrige på sin egen fødselsopplevelse. Selv har jeg opplevd flere fødsler, der kvinnene aktivt har brukt yoga, og deres indre ro og kroppsbeherskelse har imponert meg.»

Gro Siegwarth, jordmor

Karina:

«Jeg skriver for å takke for yogakurset for gravide som jeg deltok på. Selve kurset var en god opplevelse, en kilde til avspenning i en litt slitsom ventetid. Men det største utbyttet kom ved fødselen! Jeg følte at jeg hadde forberedt meg godt, øvd på de ulike pusteteknikker og fødestillinger. Mitt ønske var en aktiv fødsel med så lite bedøvelse/smertestillende som mulig. Fødselen ble bedre enn jeg hadde forventet. Jeg brukte en kombinasjon av psykisk pust og dyp pust ved magen under hele åpningstiden. Det fungerte helt fantastisk, og jeg fikk mye skryt av jordmoren for god puste- og avspenningsteknikk. Fordi jeg hadde så god kontroll over pusten hadde jeg overskudd og konsentrasjon til å møte smertene. Under selve utpresningen stod jeg oppreist som jeg ønsket og ut kom en flott jente.»

Sitat fra boken «Frihet i fødselen»:

«Når du har fått bedre kontakt med kroppen og pusten, oppdager du også at det ikke gjelder å skulle ha kontroll over fødselen, men å kunne samarbeide og følge prosessene i kroppen og gi deg hen til dens egen rytme.»

Merete:

«Jeg følte at jeg ble roligere og fikk større selvtillit hvis jeg fikk gjort en halv times yoga hver dag.»

Jorunn:

«Jeg begynte med etterfødselsøvelsene mens jeg var på fødeavdelingen. Etter at vi kom hjem fortsatte jeg med øvelsene og merket godt overskuddet vende tilbake hver gang jeg hadde gjort yoga.»

Agnes:

«Jeg brukte skulderstillingen en god del under svangerskapet og fortsatte med den rett etter fødselen. På sykehuset var jordmor overrasket over hvor fort min livmor trakk seg sammen i forhold til de andre som hadde født samtidig.»

Last ned vår brosjyre om gravid yoga kursene i Acrobat PDF format.

Inspirasjon og mer lesning

Om yoga, pusteteknikker og avspenning
Artikkeler om Yoga for gravide

Yoga for Gravide
Gravidyoga – før, under og efter fødselen. Kursene i yoga for gravide er veldig populære, og anbefales bla av leger og jordmødre.

Forskningsprojekt på gravide
En mer harmonisk graviditet med pusteteknikken Bhramari (humla).

Læreren:

Audhild Naustdal

Audhild Naustdal

norsk og født i Førde i 1959 og har to voksne barn. Audhild har lengst erfaring med yoga for gravide i Bergen. Hun er utdannet hos Bjarke og Swami Janakananda og har undervist i yoga siden 1990 i Bergen. Audhild er utdannet førskolelærer, men fra høsten 2001 har hun jobbet på heltid som yoga og meditasjonslærer.

yogaskolen i Bergen

Yogaskolen i Bergen, Georgernes Verft 12, 4. etasje. Gå inn inngang E. Parkering mot betaling på byggets sørside.
Kontakt:

Georgernes Verft 12
5011 Bergen
bergen@stillhet.no
+47 56 15 15 00