Helgekurs på Ask kurssenter

– grunnkurs i klassisk yoga og meditasjon

Trykk her og les mer om Chakra langhelgen 2-5 november
 Intensiv undervisning i yoga, pusteteknikker, avspenning og meditasjon i rekreative omgivelser ved sjøen med vegetarmat og badstu. Gjennom kurset vil du oppleve hvordan den esoteriske viten om chakraene kan gi deg en dypere forståelse av samspillet mellom kropp, sinn og energi når du gjør yoga.

 

Den daglige rytmen og helgens struktur kan du lese mer om ellers på siden (Karma yoga, badstue, vegetarmaten, etc). I teksten her er en oversikt over chakra helgens forskjellige yogaprogram, mudra og bandha, pusteteknikker og renseteknikker, avspenning, konsentrasjon og meditasjon knyttet til det å jobbe med chakraene.

Torsdag kveld kl 20.30-22

Introduksjon til chakraene: Allerede torsdag kveld introduseres du til chakraene og deres lokalisering. Etter en introduksjon til langhelgen starter selve undervisningen med en kort avspenning hvor chakraene lokaliseres og kontaktes sammen med det naturlige åndedrett. Deretter lærer du Surya namaskara (Soløvelsen) og hvilket chakra du kan konsentrere på i hver av de 12 stillingene. I tillegg jobber vi med andre dynamiske og statiske yogastillinger som spesielt gjør ryggen mer fleksibel og får energien (prana) til å strømme mer fritt. 

Fredag morgen kl 7-9

Grunnlaget for å jobbe med chakraene og Ajna chakra: Kroppen forberedes til meditasjon gjennom et enkelt yogaprogram av førmeditasjonsstillinger. Sinnet forberedes ved å jobbe med teknikker knyttet til Ajna chakra – det tredje øye. Når Ajna chakra er mer aktivt (vekket) kan de andre chakraene vekkes i tur og orden fra rot-chakraet (Mooladhara) og oppetter. Vi skal bl.a gjøre Tratak, en lys-meditasjon hvor du konsentrerer på flammen på et stearinlys, soløvelsen med chakra konsentrasjon, forskjellige yogastillinger som vekker Ajna chakra og ikke minst pusteteknikker som Kapalabhati, Moorcha og Nadi Shodana. I tillegg lærer du Shambhavi mudra – konsentrasjon på øyenbrynssenteret.

Fredag før lunsj kl 11-12.30

Innlæring av Neti neseskylling. Det er ikke bare en yogateknikk som er bra ved forkjølelse, pollenallergi og bihulebetennelse – det er også en kraftfull teknikk for vekking av Ajna chakra. Etterpå Chakra meditasjon og avspenning: Meditasjonstilstanden introduseres gjennom Yoga Nidra, en dybdeavspenningsteknikk og du lærer de første trinnene i Energiens kilde meditasjonen (Vishuddhi shuddhi) – en integrert energi og chakrameditasjon fra den tantriske yogatradisjonen.

Fredag ettermiddag kl 16.30-18.30

Mooladhara & Swadhistana chakra: Ettermiddagsklassen starter med et kort foredrag om Pratyahara – avslappet konfrontasjon, en grunnleggende holdning i arbeidet med deg selv. Etterpå et yogaprogram designet for å lage mer energiflyt gjennom de to nederste chakraene. Du kommer bl.a til å jobbe med forskjellige hoftestillinger og ryggstrekk-variasjoner. Moola bandha (rotlåsen) og Jalandhara bandha (halslåsen) introduseres som to energi-brytere knyttet til chakraene sammen med pusteteknikken Bhastrika. Klassen avsluttes med Nadi Shodana og de første trinnene i Antar Mauna – en tantrisk oppmerksomhetsmeditasjon (en avansert utgave av mindfullness).

Fredag kveld kl 20.30-22

Foredrag om Chakraene og hvordan energistrømmene (Prana) vekkes og hjernehalvdelene synkroniseres gjennom bruken av pusteteknikken Nadi Shodana. Kvelden avsluttes med Chakra rohana & avarohana – en sangmeditasjon for vekking av chakraene.

Lørdag morgen kl 7-9

Manipura & Anahatha chakra: Du gjør selv neseskylling før morgenklassen. Konsentrasjonsteknikken Tratak gjentas og du lærer en variasjon av Soløvelsen kallet Chandra namaskara, Månehilsning. Morgenens yogaprogram inneholder bl.a de klassiske stillingene Plogen og Fisken i tillegg til andre yogastillinger for vekking av Manipura og Anahatha chakra. Etter yogaprogrammet lærer du Uddiyana bandha (Magelås) og Agnisara (Næring av ilden), en kraftfull teknikk for vekking av Manipura chakra. Pusteteknikken Kapalabhati (Rensing av forhjernen) gjentas nå med magelås og du lærer Bhramari (Humla) – en teknikk for harmonisering av Anahata chakra.

Lørdag før lunsj kl 11-12.30

Yoga Nidra dybdeavspenning med vekt på Chakra visualisering og Energiens kilde meditasjonen gjentas nå med flere trinn.

Lørdag ettermiddag kl 16.30-18.30

Integrert chakra program: 12 runder med Soløvelsen og mantra-sang. Etterpå gjør vi Stigen – et meditativt chakraprogram av Mudras og Bandhas fra bunnen av kroppen til toppen av hodet. Fra Mooladhara til Sahasrara chakra. Klassen avsluttes med oppmerksomhets-meditasjonen Antar Mauna.

Lørdag kveld kl 20.30-22

Snakk om yoga hjemme, yogabutikk hvor du evt. kan kjøpe yogamadrass, bøker, CD etc. Kvelden avsluttes med sang-meditasjonen Chakra rohana & avarohana.

Acrobat PDF brosjyre om Chakra langhelgen

Trykk på bildet for å laste ned en Acrobat PDF brosjyre om Chakra langhelgen

Søndag morgen 7-9

Integrert chakra program: Du gjør selv neseskylling før morgenklassen. Vi starter med Nada yoga (konsentrasjon på indre lyder) – en teknikk for vekking av Bindu (toppen av bakhodet). Etterpå følger Soløvelsen med chakra konsentrasjon og det store klassiske yogaprogrammet – en sammensetting av klassiske yogstillinger for vekking av chakraene og harmonisering av energiflyten gjennom hele systemet. Agnisara gjentas og klassen avsluttes med Nadi Shodana.

Søndag før lunsj 10.30-12

Yoga Nidra dybdeavspenning og Energiens kilde meditasjonen gjentas nå i sin helhet.

Hari Om Tat Sat

KlovnenSom deltaker på et helgekurs kommer du til å delta i en levende prosess som gir deg mulighet til å oppdage noe nytt i deg selv. Kurset er et forløp hvor alle aspektene – som deler av en større helhet – er like viktige.

Alle er velkomne på grunnkurset som ikke krever noen forkunnskaper.

Grunnkurset inneholder:

Klassisk yoga og pusteteknikker

Vi går fram trinnvis. Ved å bruke kroppen i de forskjellige yogaøvelsene og stillingene oppdager du den igjen. Du utvikler en større følsomhet overfor kroppen, fjerner spenninger, får mer velvære og overskudd. Åndedrettet avspeiler din tilstand – om du er rolig, utolmodig, sløv, nervøs, rastløs etc. Nettopp derfor kan du bruke pusten til å transformere tilstanden. Med åndedrettsøvelsene kommer du i kontakt med ditt indre overskudd; den psykiske energien.

DyDybdeavspenningbdeavspenning

Yoga lærer deg å finne balansen mellom å være aktiv og være i ro. Du finner roen i det du gjør og oppmerksomhet i roen. På kurset lærer du enkle avspenningsteknikker til bruk i dagligdagen og Yoga Nidra, en skikkelig dybdeavspenningsteknikk.

Yoga nidra er bl.a. en metode til våkent å utforske grensetilstanden mellom det bevisste og ubevisste. Du blir bevisst om og du avspenner de forskjellige dimensjoner i ditt vesen for tilsist å hvile i deg selv. Du lærer også hvordan du kan ta en beslutning så den virker. Du oppdager og stabiliserer din oppmerksomhet og evne til å være våken, både i handlinger og når du går dypere i kontakten med det indre livet.

Meditasjon

Meditasjon i yogarommetDu blir introdusert til 2 forskjellige meditasjonsteknikker på grunnkurset: Energien kilde og Indre stillhet.

Energiens kilde meditasjon renser og rydder opp i kropp og sinn gjennom bruk av en egen pusteteknikk og kontakt med chakraene. Energi bundet i spenninger og uklare tilstander løsner og omformes til en tilstand av hvilende ro.

Indre stillhet meditasjon begynner med en helt grunnleggende trening av oppmerksomheten. Du lærer å akseptere forstyrrelser og tanker slik at sinnet stilner og kan brukes mer kreativt. Kjernen i Indre stillhet er en transformerende opplevelse av stillheten, hvorfra vi opplever alt annet – det å være ett med seg selv.

Foredrag, samvær og taushet

Det er også foredrag om «Konfrontasjon, aksept og forandring», «Yoga i hverdagen» mm. I tillegg vil det evt. være Sufi-dans om kvelden. Det er også felles badstu med mulighet for bading i sjøen.

Karma Yoga

Du lærer mange ting på kurset, men alt foregår ikke i undervisningslokalet. Din kropp må kunne omsette den energi du oppnår gjennom øvelsene. En viktig del av prosessen som du gjennomlever er å delta i det felles arbeide omkring kursstedet: Oppgaver i hagen, hjelpe med matlaging og oppvask, rengjøring eller kanskje et reparasjonsarbeide på huset eller flytte noen stein.

Sosialt sett innebærer Karma Yoga (som disse aktiviteter kalles), at du kan gjøre noe sammen med andre og for andre og at du ikke forventer å bli vartet opp. Det er jo ikke en hotellferie du har kommet på, men et kurs for mennesker som vil arbeide med seg selv. Og det du gjerne skulle ha ut av det, er at du – når du har kommet hjem – lettere kan sette i gang med de oppgaver og utfordringer som venter deg. Aktivitet skaper energi og handlekraft.

«Når man er aktiv, er man stabil. Kun gjennom handling oppnår man stabilitet. Når man oppnår lykke er man aktiv. En som ikke kan finne lykken er ikke aktiv» (Chandogya Upanisad).

Denne hemmeligheten er det mange som har oppdaget på våre kurs.

Uten Karma yoga ville det ikke være mulig å kjøre så omfattende kurs som disse. Kurset tilbyr mange veier til fordypelse. Men de forventede resultatene kunne ikke oppnås på en harmonisk måte uten utadvendt aktivitet og felles oppgaver. Når du gir slipp på noe og gir noe, kan du bedre motta det du kom for. Energien omsettes og blir tilgjengelig for deg. Karma Yoga er en aktivitet som skaper balanse i hele kursforløpet og er derfor i høy grad medvirkende til å øke ditt velbefinnende.

Karma Yoga står på programmet ca 1-1,5 time hver dag. Utover det hjelper du 1-3 ganger (avhengig av antall deltakere på kurset) med oppvask og rengjøring etter lunsj og kveldsmaten.

En kursdag kan se slik ut:
Fra   Til Aktivitet
6.30 7.00 Stå opp selv, morgenstell, neseskylling
7.00 7.30 Konsentrasjonsteknikker
7.30 9.00 Fysisk yoga og pusteteknikker
9.00 9.30 Frokost – frukt, havregrøt og te
9.30 10.45 Karma Yoga – praktisk arbeid
10.45 11.30 Yoga nidra dybdeavspenning
11.30 12.15 Energiens kilde meditasjon
12.15 16.30 Lunsj og fritid til kanotur, gåturer, badstu mm
16.30 17.30 Korte yogaprogram, pusteteknikker mm
17.30 18.00 Indre stillhet meditasjon
18.30     Kveldsmat
20.30 22.00 Foredrag, meditasjon eller musikk og dans
22.00     Vi går til ro
Lærene

Bjarke Jørgensen og Audhild Naustdal.

Praktiske opplysninger

Kurssted: Ask Kurssenter på Askøy – ca. 2 mil nord for Bergen. Kurssenteret ligger koselig til ved sjøen med fine turmuligheter i nærmiljøet. Overnatting i 1 og 2-sengsrom i Hovedhuset, Tømmerhytten, Alkoven, Naustet eller Sjøutsikten. Yoga og meditasjon gjør vi i Yogarommet og/eller Pyramiden. Se bildene fra kurssenteret i vårt galleri >>

Les også avsnittet om praktiske informasjoner og beliggenhet og fremkomst til kurssenteret.

Påmelding

Meld deg på i god tid da kursene ofte blir fulle. Påmeld deg (og betal) via våre nettsider eller send epost med angivelse av kurs, navn, adresse, telefon og fødselsdato. Etter påmelding sender vi bekreftelse med faktura og mer informasjon om fremkomst med bil eller buss fra Bergen.

Avmeldingsfrist: Avmelding må skje skriftlig per brev eller epost. Ved avmelding senere enn 1 måned før kurset betales 25% av kursavgiften. Hvis senere enn 14 dager betales 40% og senere enn 1 uke betales 60% av kursavgiften. Ved avmelding etter kursstart betales full pris. Avbestilling ved sykdom: Legg ved legeerklæring som dokumenterer sykdommen og du betaler kun et administrasjonsgebyr på kr. 500,-.

Innstill deg på følgende:

Du er innstilt på å følge alle klasser / aktiviteter til avtalt tid. Kom gjerne 5 minutter før avtalt tid! Bare spis maten vi servere til måltidene.

En yogaretreat er en unik anledning til å stresse ned og lade opp batteriene. Under en retreat tar du en pause fra dine daglige påvirkninger, inntrykk og vaner. Under retreaten leser du ikke aviser eller ser på fjernsyn. Vi anbefaler også at du slår av mobiltelefonen. Å trekke seg tilbake på den måten i en periode, gir rom for å få et større overblikk og ro til det du er kommet for: å arbeide med deg selv.

Det er en god opplevelse å legge hverdagen til sides for en stund. Når du fordyper deg i yoga og meditasjon under slike betingelser, har det en kraftig virkning på kropp og sinn. Under oppholdet vil du oppleve at roen senker seg og etter retreaten vil du oppleve ny energi og inspirasjon til å ta fatt på hverdagen igjen.

Mobiltelefonen gjør at vi er blitt tilgjengelig neste når som helst. Det kan derfor være lurt å informere dine nærmeste om at du ikke er tilgjengelig på telefon, men hvis det er noe viktig, kan de ringe til Ask kurssenter, tlf. +47 56 15 15 00.

Kursstedet er røykfritt, men viss du ikke klarer å la være, så tar du deg en tur alene så det ikke sjenerer de andre.

Overtal ikke andre

…til å bli med på kurset. Overtal ikke engang din partner, hvis denne ikke selv er fullt motivert til å delta. Kom for din egen skyld.

Kom som deltaker. Kom fordi du har lyst til å oppdage og arbeide med deg selv.

Helgekurs – fortsettere i klassisk yoga og meditasjon

Fortsetter kurset forutsetter at deltakeren har deltatt på et grunnkurs i Yoga og avspenning, enten på Ask kurssenter, Yogaskolen i Bergen eller tilsvarende. De klassiske stillingene og pusteteknikkene vektlegges i tillegg til at meditasjonene utvikles med nye trinn. Karma YogaKirtan og Mauna (taushet) introduseres i teori og praksis.

Karma yoga som på grunnkurset i tillegg til Satsang (foredrag / snakk) om det å arbeide med seg selv.

Kursdagen på fortsetterkurset kan se slik ut:
Fra   Til Aktivitet
6.30 7.00 Vekking, morgenstell, neseskylling
7.00 7.30 Konsentrasjonsteknikker: lørdag – Tratak, søndag – Nada Yoga
7.30 9.00 Fysisk Yoga og pusteteknikker med vekt på de klassiske yogastillinger
9.00 9.30 Frokost – frukt, havregrøt og te
9.30 10.45 Karma Yoga – praktisk arbeid
10.45 11.30 Yoga nidra dybdeavspenning
11.30 12.00 Energiens kilde meditasjon
12.00 16.30 Lunsj og fritid til kanotur, gåturer, badstu mm
16.30 17.30 Korte yogaprogram, pusteteknikker mm
17.30 18.00 Indre Stillhet meditasjon (kort utgave)
18.30     Kveldsmat
20.30 22.00 Foredrag, meditasjon eller musikk og dans
22.00     Vi går til ro

Taushet fra lørdag kl. 10:30 til søndag kl. 13:00

Inspirasjon og mer lesning

Om yoga

Yoga
Ikke et ondt ord om sved og anstrengelse, men med yoga er der tale om et velvære der grunder sig på andre principper.

Yoga og den finere energi
Selv om «De små luft- og spændingsfrigørende øvelser» er det første yogaprogram du møder på vores kurser, er det ikke bare for begyndere, det har også en dybere virkning. Pawanmuktasana, som det også hedder, ses ud fra en viden om vitalenergien, som i Indien kaldes Prana og i Kina Ki.

Om pusteteknikker

Hvorfor holde vejret?
Yogaens åndedrætsøvelser virker stærkt og præcist.

Rigelig med ilt!
Lægen blev nervøs: Opstår der mangel på ilt når jeg laver åndedrætsøvelser og holder vejret? Så han undersøgte sagen.

Træk vejret gennem næsen!
Det giver mere ilt til blodet, styrker immunforsvaret og er også godt for hjertet.

En EEG-måling på vekselåndedrættet, Nadi Shodana
En forbedret balance i hjernen gør dig klar, optimistisk og udadvendt!

Om neseskylling

Læs introduktionen til næseskylning her >>

Les mer her om neseskylling >>

Kjøp NoseBuddy neseskyllingskanne >>

Om dybdeavspenning

Meditativ dybdeafspænding
Lidt introduktionssnak om Yoga Nidra.

Billeder af hjernens aktivitet under Yoga Nidra
Et nyt kapitel i forskningen på meditation, blev det kaldt da forskerne offentliggjorde billederne af yogalærere under Yoga Nidra. Billederne blev taget med et af den moderne medicins mest avancerede instrumenter, PET-skanneren på Rigshospitalet i København.

Tantra og Yoga Nidra
For første gang fortæller Swami Janakananda om viden og metoder i Tantra som ligger bag de tantriske ritualer og som gør Yoga Nidra så enestående effektiv og dyb blandt afspændinger. Om Nyasa, Chakra, bevidsthed og beslutningen i Yoga Nidra.

Hvad de dog bruger det til
Menneskers meget forskellige erfaringer med Yoga Nidra…

 

Om meditasjon og avspenning

Om å oppdage stillheten
Artikkel av Swami Janakananda. Om bruken av oppmerksomhet i Tantra, om å ligge på ryggen i Savasana og Yoga Nidra – og litt om meditasjonen Antar Mauna (Indre Stillhet), metoder som i vår tid er hentet frem i lyset av Swami Satyananda.

Skumringstimen
Har vi haft en levende meditationstradition i Norden? Mediterede bedstemor? Måske uden at have vidst at det var meditation – hun kaldte det noget andet.

 

Om Indre stillhet meditasjon

Indre Stilhed meditation
Om den tantriske meditationen Antar mauna (Indre stilhed) – og om dens forfædre og søskende. En perle af en meditation – på én gang den mest grunnlæggende og avancerede. Den inledes med metoder som gør dig selvstændig i forhold til påvirkninger – såvel indre som ydre.

Om evnen til at opleve
«Nævn trolden ved navn, så sprækker den», siger de gamle eventyr. Lærerens fornemste opgave er at vække eleven til at kunne opleve. Den måske mest frigørende og helbredende evne vi ejer.

Om Energiens Kilde meditasjon

Energiens Kilde
Ved brug af meditation over længere tid kan hjerneaktiviteten ændre sig vedvarende. Den som mediterer regelmæssigt har altså en varig afspændingseffekt – også i hverdagen.

Psykisk energi
Energi er mere end en opdagelse i vor tekniske tidsalder. «Prana», «Ki», «Mana», «Odins kraft» – den psykiske energi har man kendt til i alle tider.

Helgekurs 2017-18

for nybegynnere:
Påmelding

Bare klikk Hurtigvisning knappen for direkte påmelding eller klikk bildet for å gå til en mer detaljert påmeldingsside. Vi tilbyr sikker betaling med PayPal, VISA eller MASTER kredittkort. NB: Når du påmelder deg kan du samtidig velge om du (mot ekstra betaling) ønsker enerom og å leie sengetøy.

Etter påmelding sender vi bekreftelse med faktura og mer informasjon om fremkomst med bil eller buss Bergen.

Tidspunkter: Vanlige helgekurs starter fredag kveld kl. 18.30 og slutter søndag kl. 17. Langhelger starter torsdag kveld kl. 18.30 og slutter søndag kl. 13. Et helgekurs er intensivt – men det blir også tid til gåturer, badstu og annen rekreasjon.

Ta med: Løstsittende klær, regntøy inkludert tursko, sengetøy og håndkle.

Priser og betaling

Vanlige helgekurs koster kr. 3.600 og langhelger koster kr. 4.320. Prisene inkluderer losji, velsmakende, økologisk vegetarisk mat og undervisning. Enerom kan reserveres mot et tillegg i prisen på kr 330 per natt. Begrenset antall så ta kontakt på telefon eller epost.

 

Ask Kurssenter

Ask kurssenter ligger på Ask, ca 9 km nord for Kleppestø på østsiden av Askøy, 2 mil nord for Bergen. Kurssenteret ligger usjenert til ved sjøen med utsikt inn mot Bergen. Det er fine turmuligheter i nærmiljøet.

 

 

 

Kontakt:

Ask kurssenter
Floridavegen 81
5307 Ask
ask@stillhet.no
+47 56 15 15 00