Pusteteknikker og avspenning

Avspenning & pust hjemme

Velkommen til vår nye side med videoer og lyd-filer som du kan bruke i din hjemmepraksis og som er en god erstatning for undervisningen du mister hos oss nå i tiden frem mot Påske.

Vi vil legge ut en ny video hver uke med ca 1 times undervisning. Det blir 3 videoer i alt og diverse lydfiler med instruksjon i avspenning og meditasjon. Videoene kan sees på mobiler, nettbrett og datamaskiner. Vi anbefaler Firefox, Chrome eller Safari når du skal se videoene eller lytte til lyd-filene. Det er også mulig å se videoene på en AppleTV med Airlink.

Hver video vil typisk inneholde en kort avspenning i starten, et program av pusteteknikker og en litt lengre dybdeavspenning. Instill lyden slik at den er behagelig å høre på – ikke for høy / heller ikke for lav.

Lyd-filene er med instruksjoner i Yoga Nidra avspenning og meditasjon. Disse kan gjerne brukes selvstendig eller etter et yogaprogram.

Videoene og lyd-filene vil være tilgjengelig frem til 20 april (hvor vi forhåpentlig starter opp ny sesong) og det kan bare anbefales å gjøre programmene flere ganger.

Hvordan bruke dette materialet?

  1. En god matte å gjøre øvelser og avspenning på
  2. et pledd å ha over kroppen under avspenning og
  3. en litt hard pute og kunne sitte på til pusteøvelser og eventuell meditasjon.

Når du har dette på plass start videoen (eller lyd-filen). Hvis enheten du bruker går i dvale gå til innstillingen for dette og slå det (midlertidig) av.

Det viktigste er å følge instruksjonene! Du trenger ikke å se på videoen hele tiden, men ta en titt når du trenger det – akkurat som om du er på en undervisningstime.

Vi håper du vil ha glede av disse videoene og lyd-filene – og gjennom dem få den gode virkningen som en time med pust og avspenning gir.

Kjærlige hilsener, Bjarke

PS: Hvis du har spørsmål eller tilbakemeldinger gjerne ta kontakt med oss. Se link til mobil / epost til høyre eller nederst på siden for Bjarke

Bruken av video-spilleren:

Kapitler: Hver av de lange yogaprogram er delt inn i seksjoner (kapitler) slik som introduksjon, yogaprogram, pusteteknikker etc. Når du har gjort et av de lange programmene en gang er det f.eks. greit neste gang å hoppe over introduksjonen. Da trykker du bare på de 3 streker nederst i høyre hjørne av videoen. Da vil videoen starte der. På den måten kan du lett velge bare å gjøre en del av forløpet f.eks. en avspenning eller pusteøvelser og avspenning.

Kvalitet: Trykk verktøy symbolet i nederste høyre hjørne av video-spilleren og du kan velge kvaliteten på avspillingen: Hvis du har dårlig nettforbindelse eller ser videoen på mobilen, velg “240p” eller “360p”. Har du god nettforbindelse og ser videoen på en stor skjerm (f.eks. TV’en) velg “1080p”). I utgangspunktet er innstillingen satt til “Auto” slik at avspillingen selv justerere seg etter enheten du ser videoen på eller netthastigheten du har. Fullskjerm-visning: I tillegg kan du trykke kryss-symbolet helt nede i høyre hjørne for å se videoen på  hele skjermen din.

VIDEOER:

1. program med pust & avspenning – tilsv. 3. gang på kurset
Instruksjon: Bjarke | Elev: Sol | Varighet: ca. 1 time.
2. program med pust & avspenning – tilsv. 4. gang på kurset
Instruksjon: Bjarke | Elev: Sol | Varighet: ca. 1 time og 15 min.
Nadi shodana

Last ned PDF om Vekselpusten. Trykk på bildet!

Denne gangen starter undervisningen med et kort foredrag på ca 20 min med Bjarke. Foredraget handler om Pranayama – pusteteknikkene i yoga – og hvordan du gjennom pusteteknikkene kan påvirke nervesystemet, hjernehalvdelene og energistrømmene i en positiv retning. I den praktiske delen av undervisningen gjentaes Savasana (å være stille), Bølgepusten og Blåsebelgen og du lærer hvordan du kan jobbe videre med Nadi shodana (Vekselpusten). Du lærer også en ny pusteteknikk, Ujjayi pranayama (Meditativ pust). Ujjayi Pranayama er en langsom, dyp pust som harmonisere og integrerer kropp og sinn. Meditativ pust er selve fundamentet i flere av yogatradisjonens mest dyptgående meditasjonsteknikker som Kriya yoga, Ajapa japa og Prana vidya.

Timen avsluttes med en kort 10 minutters avspenning.

Last ned PDF’en (til venstre) ved å trykke på bildet. Dokumentet gir et godt overblikk over Vekselpusten og hvordan du lettest kan jobbe videre med denne perlen av en pusteteknikk.

LYD-FILER:

Lyd-filer med Audhild
Fire gode teknikkar som aukar velværet i kropp og sinn

Avspenninger du kan lytte til på SPOTIFY

Meditasjon du kan lytte til på SPOTIFY

2 Kommentarer

  1. Ragni Helweg

    Tusen takk for en veldig flott instruksjonsvideo! Det fungerer veldig fint for meg å gjøre dette hjemme alene, i ro og fred, med så gode instruksjoner, og det har så langt vært en stor opplevelse.
    Så, tusen takk for at dere strekker dere så langt for at vi skal få fullført kurset!

    Svar
  2. Marte Rosenvinge

    Tusen takk for at dere lager et tilbud til oss slik at vi får yogaundervisning selv i disse tider. Jeg har hatt stor glede av programmene så langt, og setter virkelig pris på at dere gjør dette. Liker veldig godt formen, det er nesten som å ha vanlig undervisning: Hører deres kjente stemmer, stillhet under øvelsen, og kan kikke på flinke Sol når det behøves. Kan ikke fullrose dere nok.

    Beste hilsen Marte

    Svar

Send inn en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *