Videoer og lydfiler - Yoga for gravide

Yoga for gravide hjemme

Velkommen til vår nye side med videoer og lyd-filer som du kan bruke i din hjemmepraksis og som er en god erstatning for undervisningen du mister hos oss.

Vi vil legge ut en ny video hver uke med program fra 1 time til ca 1 time og 45 minutters undervisning. Det blir 5 videoer i alt og diverse lydfiler med instruksjon i avspenning og meditasjon. Videoene kan sees på mobiler, nettbrett og datamaskiner. Vi anbefaler Firefox, Chrome eller Safari når du skal se videoene eller lytte til lyd-filene. Det er også mulig å se videoene på en AppleTV med Airlink.

Hver video vil typisk inneholde en kort avspenning i starten, et program av fysiske øvelser, et par pusteteknikker og en litt lengre dybdeavspenning. Instill lyden slik at den er behagelig å høre på – ikke for høy / heller ikke for lav.

Lyd-filene er med instruksjoner i Yoga Nidra avspenning og meditasjon. Disse kan gjerne brukes selvstendig eller etter et yogaprogram.

Videoene og lyd-filene vil være tilgjengelig fram til 15 august. Hvis du har termin senare enn det, gi oss beskjed. Vi vil gjerne gi dere denne muligheten som kompensasjon for mistet ordinær undervisning (og det kan bare anbefales å gjøre programmene flere ganger).
Er det noe du lurer på er det bare å ringe til Audhild 95726168 eller Bjarke 90867062

Hvordan bruke dette materialet?

  1. En god matte å gjøre øvelser og avspenning på
  2. Et pledd å ha over kroppen under avspenning og
  3. En litt hard pute og kunne sitte på til pusteøvelser og eventuell meditasjon.

Når du har dette på plass start videoen (eller lyd-filen). Hvis enheten du bruker går i dvale gå til innstillingen for dette og slå det (midlertidig) av.

Det viktigste er å følge instruksjonene! Du trenger ikke å se på videoen hele tiden, men ta en titt når du trenger det – akkurat som om du er på en undervisningstime.

Vi håper du vil ha glede av disse videoene og lyd-filene – og gjennom dem få de gode virkningene som en yogatime gir.

Kjærlige hilsener, Audhild og Bjarke

PS: Hvis du har spørsmål eller tilbakemeldinger gjerne ta kontakt med oss. Se link til mobil / epost til høyre eller nederst på siden for både Audhild og Bjarke

Bruken av video-spilleren:

Kapitler: Hver av de lange yogaprogram er delt inn i seksjoner (kapitler) slik som introduksjon, yogaprogram, pusteteknikker etc. Når du har gjort et av de lange programmene en gang er det f.eks. greit neste gang å hoppe over introduksjonen. Da trykker du bare på de 3 streker nederst i høyre hjørne av videoen. Da vil videoen starte der. På den måten kan du lett velge bare å gjøre en del av forløpet f.eks. en avspenning eller pusteøvelser og avspenning.

Kvalitet: Trykk verktøy symbolet i nederste høyre hjørne av video-spilleren og du kan velge kvaliteten på avspillingen: Hvis du har dårlig nettforbindelse eller ser videoen på mobilen, velg “240p” eller “360p”. Har du god nettforbindelse og ser videoen på en stor skjerm (f.eks. TV’en) velg “1080p”). I utgangspunktet er innstillingen satt til “Auto” slik at avspillingen selv justerere seg etter enheten du ser videoen på eller netthastigheten du har. Fullskjerm-visning: I tillegg kan du trykke kryss-symbolet helt nede i høyre hjørne for å se videoen på  hele skjermen din.

VIDEOER:

3. program med knipeøvelser, yoga, meditativ pust og avspenning
Instruksjon: Audhild | Elev: Sol | Varighet: ca. 2 timer.

Dette programmet inneholder noen av begynnerøvelsene nede på matten. Programmer er langt og hvis du ønsker å dele det opp, kan du stoppe etter hoderulling. Etter hoderulling kommer et kort forløp med gode øvelser for ryggen.

4 a. program med dynamiske yogaøvelser, meditativ pust og avspenning.
Instruksjon: Audhild | Elev: Sol | Varighet: 1  time og 15 min.

Dette programmet er fint å jobbe med når du ønsker en yogaøkt som er mer treningspreget. Her er det mange gode strekk for ryggen og skuldrene. Bjarke instruerer i den meditative pusten med grunnleggende instruksjoner. Fint å bruke denne hvis du ønsker at partner eller en annen person skal lære seg den meditative pusten.

 

4 b. program med rolig yoga med tøying, knipeøvelser,
avspenning og meditativ pust

Instruksjon: Audhild | Elev: Sol | Varighet: 1  time og 25 min.

Etter soløvelsen kommer det flere gode tøyestillinger hvor du kan øve deg på å være avspent i kroppen samtidig som du opplever at det tøyer og strekker. Tenk på desse tøyesmertene som gode smerter på same måte som du under fødselen kan oppleve rier som godt/vondt smerter, smerter som har ein nyttig funksjon. Knipeøvelsene er kortet ned i en utgave på ca 10 min. Den meditative pusten er i sin fulle utgave slik den blir undervist i den siste delen av kurset og omtrent den same versjonen som i lydfila på cd’en til Audhild

LYD-FILER:

Lyd-filer med Audhild
Fire gode teknikkar som aukar velværet i kropp og sinn

Avspenninger du kan lytte til på SPOTIFY

Meditasjon du kan lytte til på SPOTIFY

0 kommentarer

Send inn en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *